با نام خداوند جان و خرد.
در این نوشته خواهید خواند:
- قرار دادن از Componet Panel بر روی شماتیک
- نکات قرار دادن
- کار با پانل Properties در هنگام قرار دادن
- نکات قرار دادن
- قرار دادن قطعات مولتی ویبراتور
- ویرایش در پنل Properties
- نکات تعیین موقعیت کامپوننت
- سیم کشی مدار
- Active Bar
- نکات سیم کشی
- NET ها و برچسب های NET ها
- برچسب های NET ها، پورت ها و پورت های برق
- تنظیمات گزینه های پروژه
- کامپایل پویا
- بررسی خواص الکتریکی شماتیک شما
- تنظیم گزارش خطا
- راه اندازی ماتریس اتصال
- پیکربندی Class Generation
- راه اندازی مقایسه کننده
- بررسی پروژه برای بررسی خطاها
قرار دادن از پانل Component بر روی شماتیک
وقتی Altium Designer به یک Workspace متصل است، پانل Components تمام اجزای موجود برای استفاده در طراحی پروژه را از این Workspace فهرست می کند. برای چنین مؤلفههایی، پانل مؤلفهها از همان ویژگیهای جستجوی موجود در پانل «جستجوی قطعه سازنده» ، از جمله جستجوی رشتهای، جستجوی وجهی یا ترکیبی از هر دو، و همچنین ویژگی « یافتن اجزای مشابه» پشتیبانی میکند.برای باز کردن پنل Components ، روی در سمت راست پایین پنجره برنامه را فشار دهید و Components را از منو انتخاب کنید.
صفحه دستههای پانل (یا منوی کشویی در حالت فشرده پانل) اجزای کتابخانه Workspace موجود را در زیر ورودی همه دسته فهرست میکند. هنگامی که پانل در حالت عادی خود است، روی نماد لیست دسته ها کلیک کنید « برای جمع کردن یا گسترش نمایش لیست. ساختار دستهها، انواع مؤلفههای تعریفشده در حال حاضر در فضای کاری متصل را منعکس میکند (از صفحه مدیریت داده – انواع مؤلفه در گفتگوی تنظیمات برای مشاهده و مدیریت انواع مؤلفهها استفاده کنید).
برای قرار دادن یک جزء از پانل، می توانید:
- روی دکمه Place در قسمت Component Details کلیک کنید – مکان نما به طور خودکار در محدوده صفحه شماتیک حرکت می کند و + روی مکان نما ظاهر می شود. آن قطعه را در هر جای دلخواه شماتیک ببرید و برای قرار دادن کلیک کنید. پس از قرار دادن یک قطعه، نمونه دیگری از همان قطعه روی مکان نما ظاهر می شود. برای خروج از حالت قرار دادن کلیک راست کنید.این روش روش معمول هست
- روی کامپوننت کلیک راست کرده و از منوی زمینه، Place را انتخاب کنید. قطعه بر روی مکان نما ظاهر میشه. آن را قرار داده و برای قرار دادن کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر پانل بر روی فضای طراحی باشد، محو می شود تا به شما اجازه دهد شماتیک را ببینید و جزء را قرار دهید. پس از قرار دادن یک قطعه، نمونه دیگری از همان مؤلفه روی مکان نما ظاهر می شود. برای خروج از حالت قرار دادن کلیک راست کنید.
- کلیک کنید، نگه دارید و بکشید – کلیک کنید و مؤلفه را از ناحیه شبکه پانل روی یک صفحه شماتیک بکشید. این حالت مستلزم آن است که مکان نما را پایین نگه دارید. هنگامی که مکان نما آزاد می شود کامپوننت قرار می گیرد. با استفاده از این تکنیک تنها یک جزء قرار می گیرد. پس از قرار دادن کامپوننت، می توانید یک جزء دیگر یا دستور دیگری را انتخاب کنید.
نکات قرار دادن
در حالی که قطعه روی مکان نما شناور است، می توانید:
- برای چرخاندن آن در خلاف جهت عقربههای ساعت و با افزایش 90 درجه، Spacebar را فشار دهید .
- X را فشار دهید تا آن را در امتداد محور X برگردانید. Y را فشار دهید تا آن را در امتداد محور Y برگردانید (این ویژگی خیلی توی رسم شماتیک کارایی داره).
- در حین قرار دادن کامپوننت، اگر لبه پنجره را لمس کنید، نرم افزار به طور خودکار حرکت می کند. Autopanning در صفحه ویرایش شماتیک – گرافیکی تنظیمات پیکربندی شده است . اگر به طور تصادفی فراتر از جایی که می خواهید حرکت کنید، در حالی که قطعه روی مکان نما شناور است، می توانید:
- Ctrl+Mouse Wheel برای بزرگنمایی و دوباره کوچکنمایی، یا
- راست کلیک کنید، نگه دارید و بکشید تا شماتیک را به اطراف بکشید، یا
- Ctrl+PgDn برای نمایش مجدد کل صفحه.(اینم ویژگی خوبیه)
- اگر پانل Components هنگام قرار دادن یک قطعه روی صفحه شماتیک شناور باشد، هر زمان که مکاننما + مولفه به آن نزدیک شود، به طور خودکار شفاف میشود. شفافیت پانل های شناور در صفحه System – Transparency در گفتگوی تنظیمات پیکربندی شده است . از طرف دیگر، تمام پانل های شناور را می توان در هر زمان (در حین اجرای یک فرمان ) با فشار دادن میانبر F4 پنهان/نمایش داد .
کار با پانل Properties در هنگام قرار دادن
در حین قرار دادن قطعه یا همون کامپوننت، اگر Tab را فشار دهید ، فرآیند ویرایش متوقف می شود و پانل Properties در حالت مناسب باز می شود. رفتار پیشفرض این است که فیلدهایی که معمولاً ویرایش میشوند برجسته شده و آماده ویرایش هستند. از آنجایی که فرآیند ویرایش متوقف شده است، می توانید از مکان نما (یا فشار دادن Tab روی صفحه کلید) برای انتقال به قسمت دیگری در پانل استفاده کنید.
پس از اتمام ویرایش، روی دکمه Puse کلیک کنید همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است تا به محل قرارگیری اشیا برگردید. در روش دیگر، Enter را فشار دهید تا ویرایش قطعه به پایان برسد و به محل قرارگیری شی بازگردید.
قرار دادن قطعات مولتی ویبراتور
با پنل Components ، اجزای به دست آمده از Manufacturer Part Search در مدار Multivibrator قرار خواهند گرفت. هنگامی که اجزا را قرار دادید، شماتیک باید مانند تصویر زیر باشد.
نحوه قرار دادن ترانزیستور با استفاده جستجو در Manufacturer Part
- اول از همه باید در محیط شماتیک باشید همون صفحه سفید که ایجاد کردیم.
- یه نکته وجود داره که این روش روش جنرال اون هست ولی در ادامه آموزشها بهتون نحوه استفاده از کتابخونه ها رو هم آموزش میدیم که روش روتین طراحان داخل ایرانه و کمتر کسی از این روشی که در ادامه توضیح میدیم استفاده میکنه ولی در کل روش خوبیه.
- پانل Components را باز کنید – روی کلیک کنید در سمت راست پایین پنجره و Components را از منو انتخاب کنید.
- بر رویکلیک کنید در بالای پانل Components را فشار دهید و Refresh را از منو انتخاب کنید تا محتوای پانل را با اجزای بهدستآمده از Manufacturer Part Search بهروزرسانی کنید.
- از قسمت جستجوی پانل برای جستجوی موارد زیر استفاده کنید
transistor BC547
. - صفحه Component Details پانل را با استفاده ازدکمه (یا با استفاده ازهنگامی که پانل در حالت فشرده خود قرار دارد، در پایین پانل را فشار دهید) تا بتوانید ویژگی ها و مدل های جزء انتخاب شده را بررسی کنید.
- برای انتخاب ترانزیستور مورد نیاز در شبکه نتایج در پانل کلیک کنید سپس روی دکمه Place کلیک کنید (مانند شکل زیر). مکان نما به حالت متقاطع تغییر می کند و نمادی از ترانزیستور را روی مکان نما خود خواهید داشت. اکنون در حالت قرار دادن هستید. اگر مکان نما را به اطراف حرکت دهید، ترانزیستور نیز با آن حرکت می کند.هنوز ترانزیستور را قرار ندهید!
قبل از قرار دادن قطعه روی شماتیک، میتوانید ویژگیهای آن را ویرایش کنید، که این کار را میتوان برای هر قطعه شناور روی مکاننما انجام داد. در حالی که ترانزیستور هنوز روی مکان نما شناور است، کلید Tab را فشار دهید تا پانل Properties باز شود . بطور پیشفرض این است که بهطور خودکار قسمت پراستفادهشده در پانل را که برای ویرایش آماده است، برجسته میکند. در این صورت، تعیین کننده خواهد بود. توجه داشته باشید که هر بخش از پانل را می توان به صورت جداگانه باز یا جمع کرد، به این معنی که پانل شما ممکن است متفاوت به نظر برسد.
در قسمت Properties پانل، Designator Q1
را تایپ کنید .
تأیید کنید که کنترل دید برای قسمت Comment روی قابل مشاهده تنظیم شده است ().
تمام فیلدهای دیگر را در مقادیر پیش فرض خود بگذارید و سپس روی دکمه Puse کلیک کنید برای بازگشت به محل قرارگیری قطعه.
مکان نما را با علامت ترانزیستور متصل کنید تا ترانزیستور را کمی به سمت چپ وسط صفحه قرار دهید. به شبکه snap فعلی توجه کنید که در سمت چپ نوار وضعیت در پایین پنجره برنامه نمایش داده می شود. 100 میلیون است. میتوانید میانبر G را فشار دهید تا در تنظیمات شبکه موجود در حین قرار دادن اشیاء بچرخید. اکیداً توصیه می شود که شبکه را روی 100 یا 50 میل نگه دارید تا مدار را مرتب نگه دارید و سیم ها را به پین ها وصل کنید. برای طراحی ساده ای مانند این، 100mil انتخاب خوبی است.(البته با زدن کلیک q میتوانید mil را را mm تبدیل کنید که بهتره)
هنگامی که از مکان ترانزیستور راضی بودید، روی دکمه سمت چپ ماوس کلیک کنید یا Enter را روی صفحه کلید فشار دهید تا ترانزیستور را روی شماتیک قرار دهید. در صورت لزوم می توان مکان را بعداً تغییر داد.
مکان نما را حرکت دهید و متوجه خواهید شد که یک کپی از ترانزیستور روی صفحه شماتیک قرار داده شده است و شما هنوز در حالت قرار دادن قسمتی هستید و نماد ترانزیستور روی مکان نما شناور است. این ویژگی به شما امکان می دهد چندین قسمت از یک نوع را قرار دهید.
شما آماده قرار دادن ترانزیستور دوم هستید. این ترانزیستور مانند ترانزیستور قبلی است بنابراین نیازی به ویرایش ویژگی های آن قبل از قرار دادن آن نیست. هنگامی که چندین نمونه از یک قسمت را قرار می دهید، نرم افزار به طور خودکار تعیین کننده مؤلفه را افزایش می دهد. در این مورد، ترانزیستور بعدی به طور خودکار Q2 تعیین می شود.(اگه شماره توی مشخصات نزنی مینویسه Q?نمایش میده)
اگر به نمودار شماتیک نشان داده شده در بالا مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که Q2 به عنوان آینه Q1 ترسیم شده است. برای چرخاندن افقی جهت ترانزیستور شناور روی مکان نما، کلید X را روی صفحه کلید فشار دهید. این مولفه را در امتداد محور X می چرخاند.
مکان نما را برای قرار دادن قسمت در سمت راست Q1 حرکت دهید. برای قرار دادن دقیق تر مؤلفه، کلید PgUp را دو بار فشار دهید تا در دو مرحله بزرگنمایی کنید. اکنون باید بتوانید خطوط شبکه را ببینید.
هنگامی که قطعه را قرار دادید، روی دکمه سمت چپ ماوس کلیک کنید یا Enter را فشار دهید تا Q2 قرار گیرد. یک بار دیگر یک کپی از ترانزیستوری که “نگه دارید” روی شماتیک قرار می گیرد و ترانزیستور بعدی روی مکان نما شناور و آماده قرار گرفتن است.
از آنجایی که هر دو ترانزیستور قرار داده شده اند، با کلیک بر روی دکمه سمت راست ماوس یا فشار دادن کلید Esc از حالت قرار دادن قطعه خارج شوید . مکان نما به یک فلش استاندارد برمی گردد.
ویرایش در پنل Properties
یکی از ویژگی های قدرتمند پنل Properties این است که از ویرایش چندین شی انتخاب شده به طور همزمان پشتیبانی می کند.
- اگر همه اشیا دارای ویژگی مشترک باشند، آن ویژگی برای ویرایش در دسترس خواهد بود.
- اگر همه اشیاء دارای ارزش یکسانی باشند، آن مقدار نمایش داده می شود.
- اگر اشیا دارای ویژگی مشابهی باشند اما مقادیر متفاوتی داشته باشند، ستاره (*) نمایش داده می شود.
- مقدار وارد شده یا گزینه انتخاب شده برای همه اشیاء انتخاب شده اعمال می شود.
از پانل Properties برای ویرایش خصوصیات چندین شی انتخاب شده استفاده کنید . اجزای انتخاب شده چرخانده می شوند تا رشته های خود را به مکان های پیش فرض وادار کنند.
دوستان اطلاعات این صفحه و بسیاری از نوشته های دیگه ترجمه سایت اصلی که در این مقاله سایت آلتیوم هست و من تنها کاری که میکنم روان کردن نگارش و حذفیات و یا اضافات و وارد کردن اطلاعاتی که طراحان تو ایران جهت تنظیمات استفاده می کنند هست.این نوشته شاید به نظر زیاد و در نگاه اول کم اهمیت باشد ولی اصولی را میگه که کار با این نرم افزار را براتون راحت میکنه و شما با امکاناتی که براتون نرم افزار گذاشته آشنا میشیم همون چیزهایی که بلد نیستیم مثلا طرف آلتیوم کار میکنه ولی کلی امکانات که باعث راحتی کار میشه رو نمیدونه.
اکنون همه اجزا را قرار داده اید. توجه داشته باشید که اجزای نشان داده شده در تصویر بالا به گونه ای فاصله دارند که فضای زیادی برای سیم کشی به هر پین جزء وجود داشته باشد. این مهم است زیرا شما نمی توانید سیمی را در پایین یک پین قرار دهید تا به پین فراتر از آن برسید. اگر این کار را انجام دهید، هر دو پین به سیم متصل می شوند. اگر نیاز به جابجایی یک جزء دارید، روی بدنه کامپوننت کلیک کنید و نگه دارید سپس ماوس را بکشید تا آن را تغییر دهید.
نکات تعیین موقعیت کامپوننت
- برای تغییر موقعیت هر شی، مکان نما را مستقیماً روی شی قرار دهید، روی دکمه سمت چپ ماوس کلیک کرده و نگه دارید، شی را به موقعیت جدیدی بکشید و سپس دکمه ماوس را رها کنید. حرکت محدود به شبکه snap ( دوندونی های روی صفحه)فعلی است که در نوار وضعیت نمایش داده می شود. میانبر G را در هر زمان فشار دهید تا در تنظیمات شبکه snap فعلی بچرخید. به یاد داشته باشید که قرار دادن اجزاء بر روی یک شبکه درشت مانند 50 یا 100 میل(mil) مهم است.
- هنگامی که یک جزء بر روی شماتیک قرار داده شد، نرم افزار تلاش می کند تا اتصال را حفظ کند (سیم ها را متصل نگه دارد) در صورت جابجایی قطعه. این حرکت آگاه از اتصال به عنوان کشیدن نامیده می شود. برای جابجایی مؤلفه بدون حفظ اتصال، همزمان با کلیک کردن و کشیدن مؤلفه، Ctrl را نگه دارید. برای تغییر رفتار پیشفرض از کشیدن به جابجایی، گزینه Always Drag را در صفحه ویرایش شماتیک – گرافیکی منوی Preferences غیرفعال کنید .
- همچنین میتوانید با استفاده از کلیدهای جهتدار روی صفحهکلید، گروهی از اشیاء شماتیک انتخاب شده را مجدداً قرار دهید. اشیاء را انتخاب کنید سپس یک کلید جهت دار را فشار دهید و در حالی که کلید Ctrl را نگه دارید . Shift را نیز نگه دارید تا اجسام 10 برابر شبکه snap فعلی جابجا شوند.
- شبکه همچنین می تواند به طور موقت روی حداقل مقدار 10 mil در هنگام حرکت یک شی با ماوس تنظیم شود. برای انجام این کار Ctrl را نگه دارید . هنگام قرار دادن متن از این ویژگی استفاده کنید.
- شبکههایی که با فشار دادن میانبر G از میان آنها عبور میکنید، در صفحه شماتیک – شبکههای گفتگوی تنظیمات ( ابزارها » تنظیمات برگزیده ) تعریف میشوند . برای انتخاب واحدهای اندازهگیری، از کنترلهای واحدها در صفحه شماتیک – عمومی در گفتگوی تنظیمات استفاده میشود. Mils یا Millimeters را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که اجزای Altium Designer با استفاده از شبکه امپریالیستی طراحی شده اند. اگر به یک شبکه متریک تغییر دهید، پین های مؤلفه دیگر روی یک شبکه استاندارد قرار نمی گیرند. به همین دلیل توصیه می شود از Mils for Units استفاده کنید مگر اینکه فقط از اجزای خود استفاده کنید.
سیم کشی مدار
سیم کشی فرآیند ایجاد اتصال بین اجزای مختلف مدار شماست. برای سیم کشی شماتیک خود، به طرح مدار و انیمیشن نشان داده شده در زیر مراجعه کنید.
از ابزار سیم کشی برای سیم کشی مدار خود استفاده کنید. در انتهای انیمیشن، میتوانید ببینید که چگونه سیمها میتوانند کشیده شوند.
نوار فعال
ابزارهایی که بیشتر در هر ویرایشگر استفاده می شود در نوار فعال موجود است که در بالای پنجره ویرایش نمایش داده می شود.
دکمه های روی نوار فعال یا تک کاره یا چند کاره هستند. دکمه های چند منظوره با یک مثلث سفید کوچک در گوشه سمت راست پایین خود نشان داده می شوند. در هر نقطه از یک دکمه چند منظوره برای یک ثانیه کلیک کنید و نگه دارید یا روی آن کلیک راست کنید – منویی ظاهر می شود که سایر دستورات موجود را فهرست می کند. آخرین دستور استفاده شده به صورت پیش فرض برای آن مکان دکمه تبدیل می شود.
سیم کشی شماتیک
- برای اطمینان از اینکه نمای شماتیک را خوب می بینید، کلید PgUp را برای بزرگنمایی یا PgDn را برای بزرگنمایی فشار دهید. همچنین، کلید Ctrl را نگه دارید و چرخ ماوس را برای بزرگنمایی/کوچک کردن بچرخانید، یا Ctrl + دکمه راست ماوس را پایین نگه دارید و برای بزرگنمایی/کوچک کردن، ماوس را به سمت بالا/پایین بکشید. همچنین تعدادی از دستورات View مفید در منوی فرعی View با کلیک راست وجود دارد ، مانند Fit All Objects ( Ctrl+PgDn ).
- ابتدا پایه پایینی مقاومت R1 را به روش زیر به پایه ترانزیستور Q1 وصل کنید. کلیک کنید بر رویبرای ورود به حالت قرار دادن سیم، روی نوار فعال ( مکان » سیم ، یا میانبر Ctrl+W را فشار دهید. مکان نما به حالت متقاطع تغییر می کند.
- مکان نما را روی انتهای پایین R1 قرار دهید. هنگامی که در موقعیت مناسب قرار دارید، یک نشانگر اتصال قرمز (صلیب قرمز) در محل مکان نما ظاهر می شود. این نشان می دهد که مکان نما روی یک نقطه اتصال الکتریکی معتبر روی قطعه قرار دارد.
- برای اتصال اولین نقطه سیم ، چپ کلیک کنید یا Enter را فشار دهید. مکان نما را حرکت دهید و سیمی را خواهید دید که از موقعیت مکان نما به نقطه لنگر باز می گردد.
- مکان نما را روی پایه Q1 قرار دهید تا زمانی که مکان نما را به یک نشانگر اتصال قرمز تغییر دهید. اگر سیم در حال تشکیل یک گوشه در جهت اشتباه است، برای تغییر جهت گوشه ، Spacebar را فشار دهید.
- برای اتصال سیم به پایه Q1 روی Enter کلیک کرده یا فشار دهید(چپ کلیک هم بکنید حله) . مکان نما از آن سیم آزاد می شود.
- توجه داشته باشید که مکان نما به صورت یک خط متقاطع باقی می ماند که نشان می دهد شما آماده قرار دادن سیم دیگری هستید. برای خروج کامل از حالت قرار دادن و بازگشت به مکاننمای پیکان، باید کلیک راست کنید یا دوباره Esc را فشار دهید – اما همین الان این کار را انجام ندهید.
- سپس از پین پایینی R3 به کلکتور Q1 سیم کشی کنید. مکان نما را روی پین پایینی R3 قرار دهید و Enter را فشار دهید تا سیم جدیدی شروع شود. مکان نما را به صورت عمودی حرکت دهید تا روی کلکتور Q1 قرار گیرد، سپس برای قرار دادن قطعه سیم، کلید Enter را فشار دهید یا چک کلیک کنید و دوباره، مکان نما از آن سیم رها می شود و شما در حالت سیم کشی باقی می ماند و آماده قرار دادن سیم دیگری هستید.
- همانطور که در انیمیشن بالا نشان داده شده است، بقیه مدار خود را سیم کشی کنید.
- پس از اتمام قرار دادن تمام سیم ها، برای خروج از حالت قرار دادن، کلیک راست کرده یا Esc را فشار دهید. مکان نما به یک فلش برمی گردد.
نکات سیم کشی
- از میانبر Ctrl+W برای اجرای دستور Place » Wire استفاده کنید .
- برای لنگر انداختن سیم در موقعیت مکان نما، کلیک چپ کنید یا Enter را فشار دهید.
- Backspace را فشار دهید تا آخرین نقطه لنگر حذف شود.
- برای تغییر جهت گوشه، Spacebar را فشار دهید . شما می توانید این را در انیمیشن نشان داده شده در بالا به سمت انتهایی که کانکتور در حال سیم کشی است مشاهده کنید.
- Shift+Spacebar را فشار دهید تا در حالتهای گوشه سیمکشی بچرخید. حالت های موجود عبارتند از: 90، 45، هر زاویه، و سیم خودکار (قطعات سیم متعامد را بین نقاط کلیک قرار دهید).
- برای خروج از حالت قرار دادن سیم، کلیک راست کنید یا Esc را فشار دهید.
- کلیک کنید، نگه دارید و بکشید تا مؤلفه را با هر سیم متصل به هم بکشید. Ctrl+Click، Hold&Drag برای جابجایی یک جزء قرار داده شده.
- هرگاه یک سیم از نقطه اتصال یک قطعه عبور کند یا به سیم دیگری خاتمه یابد، به طور خودکار یک اتصال ایجاد می شود.
- سیمی که از انتهای یک پین عبور می کند به آن پین متصل می شود حتی اگر محل اتصال را حذف کنید. قبل از ادامه، بررسی کنید که مدار سیمی شما شبیه شکل نشان داده شده باشد.
- در صورت تمایل می توان سیم کشی های متقاطع را به صورت یک قوس کوچک نمایش داد. گزینه Display Cross-Overs را در صفحه شماتیک – عمومی در منوی تنظیمات فعال کنید .
شبکه ها و برچسب های شبکه
هر مجموعه ای از پین های کامپوننت که به یکدیگر متصل کرده اید اکنون چیزی را تشکیل می دهند که به آن شبکه می گویند . به عنوان مثال، یک شبکه شامل پایه Q1، یک پایه R1 و یک پایه از C1 است. به هر شبکه به طور خودکار یک نام تولید شده توسط سیستم اختصاص داده می شود که بر اساس یکی از پایه های مؤلفه در آن شبکه است.
برای سهولت شناسایی شبکه های مهم در طراحی، می توانید Net Labels را برای اختصاص نام ها اضافه کنید. برای مدار مولتی ویبراتور، مانند شکل زیر، روی 12V
و شبکه های موجود در مدار را علامت گذاری می کنید.GND
برچسب های Net به شبکه های 12 ولت و GND اضافه شده اند و شماتیک را تکمیل می کنند.(در ادامه کانلتر توضیح میدیم)
افزودن برچسب های شبکه
- دستور Net Label را انتخاب کنید (انتخاب کنیدنماد در نوار فعال یا Place » Net Label را از منوهای اصلی انتخاب کنید. یک برچسب شبکه به صورت شناور روی مکان نما ظاهر می شود.
- برای ویرایش برچسب شبکه قبل از قرار دادن آن، Tab را فشار دهید تا پانل Properties باز شود .
12V
را در قسمت Net Name تایپ کنید ، سپس روی دکمه Pause کلیک کنید () برای بازگشت به محل قرارگیری شی.- همانطور که در تصاویر زیر نشان داده شده است، برچسب توری را طوری قرار دهید که نقطه اتصال آن (گوشه پایین سمت چپ) با بالاترین سیم روی شماتیک تماس داشته باشد. هنگامی که برچسب شبکه برای اتصال به سیم به درستی قرار گیرد مکان نما به ضربدر قرمز تغییر می کند. اگر صلیب خاکستری روشن باشد، به این معنی است که اتصال معتبری برقرار نخواهد شد.
-
برچسب NET در فضای آزاد (تصویر اول) و روی سیم (تصویر دوم) قرار گرفته است، به صلیب قرمز توجه کنید. - پس از قرار دادن اولین برچسب شبکه، همچنان در حالت قرار دادن برچسب خالص خواهید بود. کلید Tab را دوباره فشار دهید تا برچسب شبکه دوم را قبل از قرار دادن آن در پانل Properties ویرایش کنید .
GND
را در فیلد Net Name تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا به حالت قرار دادن شی بازگردید.- برچسب NET را طوری قرار دهید که سمت چپ پایین برچسب NET با پایین ترین سیم روی شماتیک تماس داشته باشد (همانطور که در تصویر شماتیک تکمیل شده در بالا نشان داده شده است). برای خروج از حالت قرار دادن برچسب Net، کلیک راست کنید یا Esc را فشار دهید.
- مدار و پروژه خود را به صورت محلی ذخیره کنید – روی هر فایل در پانل Projects کلیک راست کرده و Save را انتخاب کنید .
برچسب های NET ها ، پورت ها و پورت های برق
- علاوه بر نام گذاری یک شبکه، از Net Labels نیز برای ایجاد ارتباط بین دو نقطه مجزا در یک صفحه شماتیک استفاده می شود .(دوستان از همین اول عادت کنید شبکه ها یا همون نت ها رو ازشون استفاده کنید.دلیلش اینه که سیمکشی در شماتیکتون کمترمیشه یعنی شلوغیش کمتر میشه که خیلی مهمه)
- پورت ها برای ایجاد ارتباط بین دو نقطه مجزا در صفحات مختلف استفاده می شوند . برای این کار می توان از اتصال دهنده های خارج از صفحه نیز استفاده کرد.
- پورت های برق برای ایجاد اتصال بین نقاط روی تمام صفحات استفاده می شود. برای این طرح تک ورق، میتوان از Net Labels یا Power Ports استفاده کرد.
تبریک می گویم! شما به تازگی اولین تصویربرداری شماتیک خود را تکمیل کرده اید. قبل از اینکه شماتیک را به یک برد مدار تبدیل کنید، باید گزینه های پروژه را پیکربندی کنید و طرح را برای وجود خطا بررسی کنید.
پیکر بندی گزینه های پروژه
تنظیمات خاص پروژه در منوی گزینه های پروژه نشان داده شده در زیر پیکربندی می شوند ( Project » Project Options) . گزینههای پروژه شامل پارامترهای بررسی خطا، ماتریس اتصال، تنظیمات تولید کلاس، تنظیم مقایسهکننده، تولید سفارش تغییر مهندسی (ECO)، مسیرهای خروجی و گزینههای اتصال، فرمتهای نامگذاری چند کاناله و پارامترهای سطح پروژه است.(include the error checking parameters, a connectivity matrix, class generation settings, the Comparator setup, Engineering Change Order (ECO) generation, output paths and connectivity options, Multi-Channel naming formats, and project-level Parameters)
خروجیهای پروژه، مانند خروجیهای مونتاژ، خروجیهای ساخت و گزارشها را میتوان از منوی File و Reports تنظیم کرد . این تنظیمات همچنین در فایل Project ذخیره می شوند تا همیشه برای این پروژه در دسترس باشند. یک رویکرد جایگزین استفاده از یک فایل OutputJob برای پیکربندی خروجی ها است، با این مزیت که یک OutputJob را می توان از یک پروژه به پروژه دیگر کپی کرد. در ادامه آموزش ها به «آماده کردن طراحی برای ساخت» نیز می پردازیم.
کامپایل پویا(Dynamic Compilation)
مدل داده یکپارچه (UDM یا Unified Data Model) از لحظه باز شدن یک پروژه در دسترس است و نباید به کامپایل اضافی نیاز داشته باشد، که با افزایش سرعت کامپایل و لیست مداوم شبکه ها و اجزاء در پانل Navigator در زمان صرفه جویی می کند . مدل اتصال طراحی به صورت تدریجی پس از هر عملیات کاربر به روز می شود. این بدان معناست که برای دیدن محتویات پانل Navigator ، اجرای Bill of Materials (BOM) یا انجام بررسی قوانین الکترونیکی (ERC) نیازی به تدوین دستی پروژه نیست . کامپایل دستی برای موارد زیر مورد نیاز نیست:
- پانل های ناوبر و پروژه ها
- ActiveBOM
- کاوش متقابل
- هایلایت رنگ خالص
- تعویض پین
- مرجع متقابل مولفه
بررسی خواص الکتریکی شماتیک شما
نمودارهای شماتیک چیزی بیش از نقشه های ساده هستند – آنها حاوی اطلاعات اتصال الکتریکی در مورد مدار هستند. می توانید از این آگاهی اتصال برای تأیید طراحی خود استفاده کنید. هنگامی که یک پروژه را کامپایل می کنید ( Project » Validate PCB Project )، نرم افزار خطاهای منطقی، الکتریکی و پیش نویسی را بین تنظیمات UDM و کامپایلر بررسی می کند. هر گونه تخلفی که شناسایی شود در پانل پیام ها نمایش داده می شود .
تنظیم گزارش خطا
برگه گزارش خطا در منوی گزینه های پروژه برای تنظیم طیف وسیعی از بررسی های پیش نویس و پیکربندی اجزا استفاده می شود. تنظیمات حالت گزارش میزان شدت نقض را نشان می دهد. اگر میخواهید تنظیمی را تغییر دهید، روی حالت گزارش در کنار تخلفی که میخواهید تغییر دهید کلیک کنید و سطح شدت را از لیست کشویی انتخاب کنید.
تب گزارش خطا را پیکربندی کنید تا هنگام کامپایل شدن پروژه، خطاهای طراحی را شناسایی کند.برای پیگر بندی
- Project » Project Options را انتخاب کنید تا پنجره Options for PCB Project باز شود .
- در لیست بررسی خطاها پیمایش کنید و توجه داشته باشید که آنها در گروهها دستهبندی شدهاند. در صورت لزوم می توان هر گروه را جمع کرد.
- برای بررسی هر گونه خطا روی تنظیم حالت گزارش کلیک کنید و گزینه های موجود را یادداشت کنید.
راه اندازی ماتریس اتصال
همانطور که طراحی پیش می رود، لیستی از پین های هر شبکه در حافظه ساخته می شود. نوع هر پایه شناسایی می شود (مثلاً ورودی، خروجی، غیرفعال و غیره)، سپس هر شبکه بررسی می شود تا ببینیم آیا انواع پین هایی وجود دارد که نباید به یکدیگر وصل شوند، به عنوان مثال، یک پایه خروجی متصل به دیگری. پین خروجی برگه ماتریس اتصال در گفتگوی گزینههای پروژه جایی است که شما پیکربندی میکنید چه نوع پینهایی مجاز به اتصال به یکدیگر هستند. به عنوان مثال، به ورودی های سمت راست نمودار ماتریسی نگاه کنید و پین خروجی را پیدا کنید . این ردیف از ماتریس را بخوانید تا به ستون Open Collector Pin برسید . مربع محل تلاقی آنها نارنجی است، نشان می دهد که یک پین خروجی متصل به یک پین جمع کننده باز در شماتیک شما یک شرط خطا هنگام کامپایل شدن پروژه ایجاد می کند.
می توانید هر نوع خطا را با یک سطح خطای جداگانه تنظیم کنید، یعنی از No Report به Fatal Error . برای تغییر تنظیمات روی مربع رنگی کلیک کنید. برای رفتن به مرحله بعدی کلیک کنید. ماتریس را طوری تنظیم کنید که Unconnected – Passive Pin یک خطا ایجاد کند ، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
تب ماتریس اتصال مشخص می کند که چه شرایط الکتریکی در شماتیک بررسی می شود. توجه داشته باشید که Unconnected – Passive Pin
تنظیمات در حال تغییر است.
قسمت بالا را متوجه نشدم انشاالله توی بروز رسانی های بعدی درستش می کنم
پیکربندی Class Generation
زبانه Class Generation در منوی Project Options برای پیکربندی نوع کلاس هایی که از طراحی تولید می شوند استفاده می شود ( برگه های Comparator و ECO Generation سپس برای کنترل انتقال کلاس ها به PCB استفاده می شوند). بهطور پیشفرض، نرمافزار کلاسهای Component و Rooms را برای هر شیت شماتیک و کلاسهای Net را برای هر BUS در طراحی ایجاد میکند. برای طراحی ساده و تک ورقی مانند این، نیازی به ایجاد کلاس جزء یا اتاق نیست. مطمئن شوید که چک باکس Component Classes پاک شده است. با انجام این کار، ایجاد ROOM برای آن کلاس جزء غیرفعال می شود.
توجه داشته باشید که این برگه شامل گزینه هایی برای کلاس های تعریف شده توسط کاربر نیز می شود .
تب Class Generation برای پیکربندی کلاس ها و ROOM هایی که به طور خودکار برای طراحی ایجاد می شوند استفاده می شود.
پیکربندی نسل کلاس
- همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، چک باکس Component Classes را پاک کنید . این به طور خودکار ایجاد یک اتاق قرار دادن برای آن برگه شماتیک را غیرفعال می کند.
- هیچ اتوبوسی در طراحی وجود ندارد، بنابراین نیازی به پاک کردن کادر انتخاب Generate Net Classes for Buses نیست که در نزدیکی بالای کادر گفتگو قرار دارد.
- هیچ کلاس Net تعریف شده توسط کاربر در طراحی وجود ندارد (از طریق قرار دادن دستورالعمل های Net Class روی سیم ها انجام می شود) بنابراین نیازی به پاک کردن چک باکس Generate Net Classes در منطقه User Defined Classes در گفتگو نیست .
راه اندازی مقایسه کننده
تب مقایسه کننده در گفتگوی گزینه های پروژه تعیین می کند که تفاوت بین فایل ها در هنگام کامپایل شدن پروژه گزارش یا نادیده گرفته شود. به طور کلی، تنها زمانی که نیاز به تغییر تنظیمات در این برگه دارید، زمانی است که جزئیات اضافی مانند قوانین طراحی را به PCB اضافه میکنید و نمیخواهید این تنظیمات در طول همگامسازی طراحی حذف شوند. اگر به کنترل دقیق تری نیاز دارید، می توانید مقایسه کننده را به صورت انتخابی با استفاده از تنظیمات مقایسه فردی کنترل کنید.
برای این آموزش کافی است همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، تأیید کنید که گزینه Ignore Rules Defined in PCB Only فعال است.
تب Comparator برای پیکربندی دقیقاً چه تفاوت هایی را موتور مقایسه بررسی می کند استفاده می شود.
پیکربندی تنظیمات مقایسه کنندهبرای باز کردن کلیک کنیداکنون آماده اعتبارسنجی پروژه و بررسی هر گونه خطا هستید.
بررسی پروژه برای بررسی خطاها
صفحه اصلی: تأیید پروژه طراحی شما
اعتبار سنجی پروژه، خطاهای پیش نویس و قوانین الکتریکی در اسناد طراحی را بررسی می کند و تمام هشدارها و خطاها را در پانل پیام ها به تفصیل شرح می دهد . شما قوانین را در برگههای بررسی خطا و ماتریس اتصال در گفتگوی گزینههای پروژه تنظیم کردهاید ، بنابراین اکنون آماده بررسی طرح هستید.
برای تأیید پروژه و بررسی خطاها، Project » Validate PCB Project Multivibrator.PrjPcb را از منوهای اصلی انتخاب کنید.
از پانل پیامها برای پیدا کردن و رفع اخطارها و خطاهای طراحی استفاده کنید . روی اخطار/خطا دوبار کلیک کنید تا کاوشگر به آن شیء عبور کند.
بررسی پروژه از نظر خطابرای باز کردن کلیک کنید
وقتی روی یک خطا در پانل پیام ها دوبار کلیک می کنید :
- شماتیک بزرگنمایی می کند تا شی را به اشتباه نشان دهد. Zoom Precision توسط نوار لغزنده بالایی در بخش Highlight Methods در صفحه System – Navigation در گفتگوی تنظیمات تنظیم می شود .
- کل شماتیک محو می شود به جز شیء در اشتباه. میزان محو شدن طرحواره توسط سطح Dimming کنترل می شود که توسط نوار لغزنده پایینی در بخش Highlight Methods در صفحه System – Navigation در گفتگوی Preferences تنظیم شده است . روی هر نقطه از شماتیک کلیک کنید تا تیرگی را پاک کنید.
- برای پاک کردن همه پیامها از پانل پیامها ، در پانل کلیک راست کرده و Clear All را انتخاب کنید .
تصویربرداری شماتیک اکنون کامل شده است. زمان ایجاد PCB است!
آخرین دیدگاهها